Lenker

Havner

Den beste havneguiden på internett. Norsk havneguide er en oppdatert nettside der brukerne inviteres til å legge inn informasjon fra havner de besøker, det betyr at informasjonen du finner i guiden stort sett er helt oppdatert. I tillegg til informasjon om havnen finner du også informasjon om hvilke vindretninger havnen er utsatt for. Hvis du oppretter en bruker på nettstedet, får du tilgang til mer informasjon om de ulike havnene. Det finnes også beskrivelser av havner utenfor Norge. Nettstedet kan oversettes til flere språk. Et must for alle fritidsskippere langs norskekysten.

Klikk her

Ruteplanlegging

Et av nettstedene vi bruker ofte er Ohoi. Dette er en del av nettstedet barentswatch.no og hun finner mye informasjon om kysten og havområdene. På hovedsiden deres finner du en lenke til siden Ohoi som er en ruteplanlegger for fritidsflåten som gir deg bølgehøyde, bølgeretning, vind og flere andre ting på din planlagte rute. Ohoi finnes også som app og er et helt fantastisk verktøy for oss som ferdes i områdene langs kysten. Vi bruker denne aktivt når vi planlegger lengre turer - anbefales på det sterkeste. Sidene finnes både på norsk og engelsk.

Klikk her

På bildene over ser du en rute jeg har satt opp. I sidefeltet til høyre får du mye detaljert informasjon om bølgehøyde osv.

Tips

Ferritt

Ferrittkjerner, også kjent som ferrittmateriale, brukes i elektriske apparater og komponenter av flere grunner, blant annet for å redusere elektrisk støy og forbedre ytelsen. Her er noen eksempler på hvordan de kan bidra til å redusere elektrisk støy:

EMI (elektromagnetisk interferens)-demping: Ferrittkjerner absorberer og demper høyfrekvente elektromagnetiske forstyrrelser som kan forårsake elektrisk støy i andre enheter. De fungerer som et slags filter for å redusere uønsket stråling.

Forhindrer ledningsbåren støy: Ferrittkjerner kan plasseres rundt strømkabler for å redusere ledningsbåren støy som overføres fra en enhet til en annen via strømledninger. Dette kan være spesielt nyttig når flere enheter er koblet til samme krets.

Reduksjon av common mode-støy: Ferrittkjerner kan bidra til å redusere støy som oppstår når likestrøm flyter i motsatt retning på de to ledningene i et strømkabelpar (common mode-støy). Dette skjer ofte når elektriske apparater skaper uønsket støy.

Demping av radioforstyrrelser (RFI): Ferrittkjerner kan også bidra til å redusere radiofrekvensforstyrrelser som kan påvirke TV- eller radioapparater. De fungerer som et filter for å hindre at RFI kommer inn i enheten.

Når du skal bruke ferrittkjerner til å redusere elektrisk støy, kan du enkelt plassere dem rundt strømkablene som går til de berørte enhetene. Det er viktig å merke seg at ferrittkjerner finnes i ulike størrelser og former, og valg av riktig type avhenger av bruksområdet og frekvensen på støyen du ønsker å redusere.

Merk at selv om ferrittkjerner kan bidra til å redusere elektrisk støy, er de ikke alltid en fullgod løsning, spesielt hvis støyen skyldes mer komplekse problemer i elektriske kretser. Hvis problemet vedvarer, kan det være lurt å ta kontakt med en elektriker eller tekniker for å identifisere og løse støykilden.

Vintertips

Isolerte lukedeksler

Hvis du planlegger å bruke båten din i vintermånedene, finnes det noen enkle triks som kan hjelpe deg med å holde kulden ute og forhindre kondens inne.

En effektiv metode vi har brukt, er å lage spesialtilpassede trekk til lukene på båtens tak. Vi har sydd disse dekslene slik at de passer perfekt til lukene, og oppå dem har vi plassert firkantede skumunderlag som holdes på plass av dekslene. Denne geniale løsningen har vist seg å være svært effektiv når det gjelder å forhindre at det dannes kondens på aluminiumsflatene.

Ved å gjennomføre disse tiltakene kan du sørge for at båten din forblir komfortabel og fri for fuktrelaterte problemer som ofte plager båtlivet om vinteren. Her er en video fra produksjonen av dekslene.

Isolerende vinduer

Vinduene på båten vår har gjennomgående aluminiumsrammer, noe som betyr at rammen er eksponert både innvendig og utvendig. Aluminium er en utmerket varmeleder, og dette fører til et problem i vintermånedene. På grunn av de kalde utetemperaturene blir aluminiumsrammene kalde. Inne i båten kommer disse kalde spantene i kontakt med varm og fuktig luft, noe som fører til at fuktigheten i luften kondenserer på de kalde aluminiumsflatene. Hvis temperaturen synker tilstrekkelig, kan denne kondensen fryse til is.

Når utetemperaturen stiger eller innetemperaturen øker tilstrekkelig, vil isen gå tilbake til vann og begynne å dryppe fra vinduskarmen. For å motvirke dette problemet legger vi bobleplast, vanligvis 2-3 lag, på utsiden av vinduene og fester det med tape. Dette gjør kanskje ikke båten penere, men det forhindrer effektivt kondens. Husk å sjekke om teipen er lett å fjerne etter at den er satt på, da billig teip ofte er svært tynn og gjør det nesten umulig å fjerne den.

Ulempen med å dekke til luker og vinduer er at det kan gjøre båten mørkere innvendig. Bobleplast har imidlertid en liten fordel i forhold til mange andre alternativer, ettersom det slipper gjennom litt lys samtidig som det hindrer innsyn fra utsiden.