Kommunikasjon

Navigasjon

Sikkerhet

Raymarine RAY 70 maritim VHF

Raymarine Ray 70 er vår hovedradio om bord. Dette er en 25 W maritim VHF-radio med innebygd AIS-mottaker og 72-kanals WAAS GPS. Vi har også et ekstra radiosett i cockpiten.

Ray70 har mange gode funksjoner, og vi er veldig fornøyde med denne radioen. Antennen er en Glomex-antenne som er montert i toppen av masten, og i en av episodene vil du se at vi har gjort noen modifikasjoner på den, for å lage en bedre og mer holdbar bedre og mer holdbar forbindelse mellom koaksialkabelen og antennen. I tillegg til denne radioen har vi også en vanntett bærbar maritim VHF som backup og sikkerhet.

 

Icom Ic 7000 HF VHF UHF

Icom IC7000 all mode-transceiveren har vært i bruk en god stund, men det er fortsatt en god radio og svært godt kjent blant radioamatører. I tillegg til å snakke med andre radioamatører bruker vi denne radioen til mange forskjellige ting, som å sende og motta e-post når vi ikke har internettforbindelse, motta NAVTEX-meldinger, motta væroppdateringer, både tekstmeldinger, værfaks og GRIB-filer. 

HF-delen av radioen er tunet av en Icom AH4-tuner, og antennen er en tilfeldig lang ledning som går fra dekket og opp til toppen av masten. Den er jordet med en Dynaplate i nærheten av tuneren. VHF- og UHF-delen er koblet til en Diamond X-30 dual band-antenne. 

Vi er begge lisensierte radioamatører.

LB1KH (Roger)

LB2BH (Marena)

 

Icom AH-4 Tuner

Denne tuneren er laget for å fungere sammen med flere av Icoms radiomodeller, og den gir pålitelig matching av frekvenser fra 3,5 til 54 MHz ved bruk av en ledning på minst 7 m (23 fot).
Vi har montert tuneren så nær bunnen av longwire-antennen som mulig. Icom AH4-tuneren er vanntett, men vi har valgt å ha den inne i båten. Den er montert svært nær Dyna-jordingsplaten. Tuneren er koblet til jordingsplaten med en kraftig ledning som er laget spesielt for jording av radioutstyr.

Hvis du vil vite mer om denne tuneren, kan du sjekke ut lenken nedenfor.

Icom AH4

 

 

Diamond X-30 144/430 MHz

En dobbeltbåndsantenne for 2m- og 70cm-båndet som er koblet til IC7000 som tar seg av VHF- og UHF-delen.

Vi er veldig fornøyde med denne antennen, og den har en maksimal effekt på 150 W og vindstyrken er oppgitt til 153 Mph, noe vi synes er helt tilstrekkelig.

Vil du lese mer? Sjekk ut lenken nedenfor.

Diamant X-30

Dynaplate

Dyna-platen er det vi bruker til å jorde SSB-radioen vår, og den fungerer veldig bra. 

Raymarine AIS 700

Raymarine AIS 700 er en AIS-transceiver (Automatic Identification System) i klasse B som kan brukes sammen med alle multifunksjons navigasjonsdisplaysystemer. Som AIS-transceiver i klasse B mottar AIS700 ikke bare sendinger fra andre fartøyer, den sender også informasjon om din egen båt, slik at du blir synlig på andre fartøyers systemer.

AIS700 VIKTIGE FUNKSJONER

  • Full AIS-sending og -mottak for økt situasjonsbevissthet og sikkerhet
  • Nyeste SO-TDMA-teknologi for lengre rekkevidde og raskere ytelse
  • Innebygd antennesplitter som forenkler installasjonen med eksisterende VHF-radioantenne
  • NMEA2000, NMEA0183, PC (oppsett og diagnostikk) og SeaTalkng-kompatibel
  • Programvare- eller maskinvarebasert lydløs modus for økt sikkerhet ved behov.

En dag sluttet AIS 650 å fungere. Vi trodde først at det var en antennefeil og prøvde flere løsninger med en lånt antenne, men dessverre uten hell.

Her har jeg koblet PC-en til den gamle Raymarine AIS 650 som vi hadde om bord frem til 2022. Som du kan se på bildet, kom det opp mange feilmeldinger, og den ble sendt til verkstedet og senere erstattet med en Raymarine AIS 700.

Hva er AIS?

Automatic Identification System (AIS) er en teknologi som brukes til automatisk sporing av skip. Den baserer seg på sendere og mottakere som er installert på fartøyene, og brukes ofte av VTS (Vessel Traffic Services). Når satellitter brukes til å motta AIS-data, kalles det satellitt-AIS (S-AIS). AIS-informasjon er et verdifullt supplement til maritim radar, som fortsatt er den viktigste metoden for å unngå kollisjoner innen sjøtransport.

ADS-B-systemet er teknisk sett annerledes, men ligner på AIS og har et tilsvarende formål for fly.

AIS-utstyr gir viktig informasjon som skipets unike identifikasjon, posisjon, kurs og hastighet. Disse dataene kan vises på en skjerm eller et elektronisk kart- og informasjonssystem (ECDIS). AIS er et hjelpemiddel for vakthavende offiserer om bord på et skip og gjør det mulig for sjøfartsmyndighetene å overvåke og spore skipets bevegelser.

AIS kombinerer en standardisert VHF-sender/mottaker med et posisjoneringssystem, for eksempel en GPS-mottaker (Global Positioning System), sammen med andre elektroniske navigasjonssensorer som gyrokompass eller giringsindikator. Skip som er utstyrt med AIS-mottakere, kan spores via AIS-basestasjoner langs kysten. Når skipene er utenfor rekkevidden til landbaserte nettverk, kan et økende antall satellitter utstyrt med spesielle AIS-mottakere dekonfigurere et stort antall AIS-signaler.

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs pålegger installasjon av AIS på skip i internasjonal fart med en bruttotonnasje (BT) på 300 eller mer, samt på alle passasjerskip, uansett størrelse. Av ulike årsaker har skip imidlertid mulighet til å slå av AIS-mottakerne sine.

Raymarine Axiom

Axiom 9 tommer er en kartplotter. Vi bruker Navionics-kart, men den fungerer med Raymarine LightHouse Charts, Navionics og C-MAP.

Axiom kartplotterskjermer har innebygd GPS-mottaker, enkel berøringsskjermbetjening og rask firekjerners ytelse.

Bruk Axiom som en fullverdig kartplotter, eller utvid Axiom med ekstra skjermer og sensorer som radar, ekkolodd, instrumenter, autopilot og mer.

Åpne CPN

Dette er vårt "innendørs" navigasjonssystem. Vi har en PC koblet til en Finlux 22-tommers TV ved kartbordet. PC-en kjører Open CPN og er koblet til AIS-systemet vårt via NMEA 0183. Open CPN er et flott system, se det her.

Om OpenCPN

Open CPN er et kartplotter- og navigasjonsprogram for bruk underveis
eller som planleggingsverktøy.
Utviklet av et team av aktive seilere som har testet og forbedret programmet under reelle forhold.

Støttede kartformater
Verdensomspennende støtte for standard S57 og krypterte S63 vektorkart.
BSB v3 og tidligere rasterkart.
MBTiles-kartsett.
Oppdaterte ENC-er for utvalgte regioner over hele verden, distribuert av o-charts.org.

AIS
AIS-inngang med full målsporing og kollisjonsvarsling.
AIS-støtte for SART med valgbar MMSI for automatisk MOB-håndtering.
AIS-støtte for DSC- og GPSGate-kompiser.

Ruter
Ruteplanlegging med støtte for tidevann.
Innebygd storsirkelruting.
Integrert programtillegg for værruting.

Språkstøtte
Over 20 språk støttes.

Ytelse
OpenGL-støtte for bedre ytelse på moderne maskinvare.

GPS-sporing
Rutenavigasjon med funksjoner for sporing av skip.
Veipunktnavigasjon.
Støtte for autopilotutgang.

Alarmer
Ankervakt/alarmfunksjoner.
MOB-alarm med sporing.

Weather
GRIB- og GRIB2-filinnlasting og -visning for værvarsling.

Plugins
Mer enn 45 plugins å velge mellom.
Get Plugins

Brukerhåndbok
Innebygd for offline bruk.

Visning
Visningsmodusene Enkeltkart og Quiltet.
Enkel og delt skjerm.
Nord opp Kurs opp Head up & Chart up-modus.
Visningsmodus for bevegelige kart.
Tidevanns- og strømprediksjon og visning etter sted.
IHO S52-kompatibel visning av S57- og S63-vektorkart.
Et utvalg av visningstemaer.
InlandECDIS ver 2.3-støtte.

NMEA Data
Dashboard for konfigurerbar skjermvisning av skipets NMEA-data.
NMEA 0183 GPS-grensesnitt med valgbar baudrate.
Avansert NMEA-meldingshåndteringsstruktur med innebygd multiplekser.
Signal K-nettverksgrensesnitt.

Dataoverføring
Støtte for GPX-veipunkter, spor- og ruteinngangs- og utdatafiler.
GPX-lag for kommentering av kart.

På bildet over ser du en situasjon der det er flere AIS-markører (Automatic identification system), og der vi har valgt å vise CPA (closest point of approach) for to av dem. Open CPN viser da en visuell fremstilling av hvor nær det aktuelle fartøyet vil være hvis begge fortsetter å holde samme kurs og hastighet. Hvis ett av fartøyene endrer kurs eller hastighet, endres CPA automatisk. Dette er basert på AIS-data. For oss er dette et fantastisk verktøy som gjør at vi kan manøvrere tryggere selv i områder med mye trafikk. Det må i denne sammenheng sies at ikke alle fartøyer har AIS, og dette er ting man må ta hensyn til i vurderingen.

Raspberry Pi

Vi har også en Raspberry Pi med skjerm som vi kjører Open CPN på. Les mer om hva en Raspberry Pi er her
Open CPN har en veldig god ankervakt innebygd, og med det lave strømforbruket til Raspberry Pi er dette en perfekt kombinasjon for oss. Open CPN har også en tilleggsfunksjon som gjør at du kan lese av vindstyrke og vindretning basert på vindinstrumentet og fluxgatekompasset, og dataene overføres hos oss via NMEA 0183, men Open CPN har flere andre muligheter for dataoverføring. Vi bare elsker det:)

Solenergi

Rett foran sprayhetten har vi montert et fleksibelt solcellepanel på 110 watt. Dette panelet står ute hele sesongen og sørger for vedlikeholdslading av batteriet når vi ikke er koblet til landstrøm.

I tillegg til panelet på 110 W har vi et sammenleggbart panel på 180 W fra Wattstunde. Dette panelet setter vi på taket av sprayhoodet når vi seiler eller ligger for anker. Panelet har støtteben som gjør at det kan stå på brygga hvis vi ligger til kai der det ikke er mulighet for landstrøm. Det at du kan vinkle panelet mot solen, betyr mye for hvor mye strøm panelet er i stand til å produsere. På minussiden kan vi trekke frem litt høy vekt og høy pris, men vi anbefaler dette panelet på det varmeste.

Veldig fornøyd med det nyinnkjøpte solcellepanelet i 2020.

Regulatoren for solcellepanelene er en enkel og rimelig mppt-regulator som håndterer 30 A. Den har et enkelt grensesnitt og viser det meste av det du trenger å vite på en lettfattelig måte.

 

Fladen flytedrakt

Dette er en del av vårt tyngste seilutstyr og en favoritt på lange, kalde turer. Den er sertifisert som flytedrakt (ISO 12402-6) og som dykkerdrakt (ISO-15027-1).

Disse flytedraktene er produsert for å oppfylle de strengeste kravene og er sertifisert enten som redningsdrakt i henhold til ISO 12402-6 eller ISO 15027-1. Et av kravene for å bli klassifisert i henhold til ISO 15027-1 er at man ikke mister mer enn 2 °C kroppstemperatur i 5 °C varmt vann i én time. Testresultatene for Fladen var bare 1,2 °C. En flytedrakt fungerer som en beskyttelse mot det første kuldesjokket og deretter som en våtdrakt når vannet inni er varmet opp til kroppstemperatur. Plaggene er laget av et lett og fleksibelt materiale som gir komfort og bevegelighet, samtidig som de er vind- og vannavstøtende.

I tillegg til denne drakten bruker vi en sikkerhetssele slik at vi kan koble oss til sikkerhetslinene eller forankringspunktene om bord. Hvis du vil vite mer, kan du sjekke ut lenken nedenfor.

Fladen flytedrakt

 

 

Sikkerhetssele

Baltic-sikkerhetsselen som vi bruker sammen med Flade-flytedrakten og den fleksible sikkerhetslinen vår.

Selvoppblåsbar redningsvest

Dette er våre personlige redningsvester. Ta en titt på RS-butikken her

Annet utstyr

Navtex

Navtex er en del av det internasjonale systemet GMDSS og distribuerer sjøsikkerhetsmeldinger til skip. Vi valgte en enkel type med få innstillinger og et lettlest display. Langs norskekysten kan nok behovet for en Navtex diskuteres, men når VHF-forbindelsen og internettdekningen faller bort, er Navtex et svært godt hjelpemiddel.

Navtex

Vi valgte å kjøpe en brukt Navtex. Dette var nok et mer vanlig syn om bord i båter før i tiden, mens mye av informasjonen i dag kan hentes andre steder. Det betyr at det er mange båteiere som ikke bruker Navtex og derfor velger å selge den, så bruktmarkedet har et godt utvalg å velge mellom. Da vi mottok pakken, var vi raske med å sette den opp slik at vi kunne teste den. Antennen ble plassert ute på verandaen, og så var det bare å vente spent på om det skulle dukke opp noen meldinger....

Batterimonitor

NASA-Clipper BM-2

Det finnes mange tiltak du relativt enkelt kan gjøre for å spare strøm. Det fine er at disse strømsparetiltakene kommer deg til gode uansett hva slags batterier du har i båten.

Noe av det viktigste du kan gjøre, er å skaffe deg oversikt over forbruket ditt. Med en batterimonitor blir det lettere å se hva som trekker mest strøm, og vanskeligere å glemme å slå av strømtyvene. En batterimonitor viser typisk; batterispenning, forbruk, akkumulert forbruk (trippelteller i Ah), gjenværende kapasitet i prosent og ladedata. Batterimonitorer for båter er relativt enkle å installere og koster fra ca. 1 500 kroner.

BM-2 fra NASA er utviklet for å overvåke ytelsen til 12-volts blybatterisystemer med en kapasitet på opptil 999 amperetimer. Den leveres komplett med en presisjonsshunt på 200 AMP og en prefabrikert kabelenhet for enkel gjør-det-selv-installasjon. Enheten overvåker kontinuerlig spenning, strøm (lading eller utladning), antall amperetimer (lading eller utladning), batteriets ladetilstand og tid til lading eller utladning. Denne informasjonen fører til mer effektiv bruk av batteriet, noe som kan forlenge batteriets levetid og redusere risikoen for feil.

Raymarine Quantum 2 Doppler-radar

Vi hadde klart oss fint uten radar i flere år, men en tur fra det skotske fastlandet mot Orknøyene og Pentland Firth skulle endre på dette. Værmeldingen sa fint vær, men med fare for noen tåkebanker. Vi havnet i en evigvarende tåkebank som varte i ca. 6 timer. Til tider var tåken så tett at vi ikke kunne se baugen på båten. - En svært skremmende opplevelse. Så da ble det bestemt at så snart vi kom tilbake til Norge skulle vi kjøpe oss en radar. Valget falt på toppmodellen fra Raymarine. Det har vi ikke angret et sekund på.

Raymarine Quantum er en kompakt, høytytende solid state-radar med CHIRP-pulskomprimeringsteknologi. Quantum setter en ny standard for radaravbildning og gir overlegen radarmålgjenkjenning på både lange og ekstremt korte avstander. Integrert Wi-Fi og tynn kabling forenkler installasjonen, og Quantums energieffektive og lette design gir sikker utstråling og betydelig redusert strømforbruk.

Quantum 2 har også teknologi for å unngå kollisjoner,

Vi fikk testet radarens værmodus da vi beveget oss oppover Hjeltefjorden nord for Bergen, der vi var omgitt av bygeaktivitet. Vi var veldig fornøyde med hvordan radaren viste regnbyger som nærmet seg (rosa) og byger som beveget seg bort fra oss (grønn) samt fastlandet (rød).

Meaco DD8L Standard

Dette er nok den mest kjøpte tørketrommelen blant båtfolk. Vi har allerede slitt ut en, og en ny ble anskaffet samme dag. Vi ville aldri vært foruten denne tørketrommelen. Anbefales på det sterkeste.

Webasto lufttopp EVO 40

Anskaffelse av Webasto Air Top EVO 40

Dieselvarmeren som fulgte med båten fra 2008, ble erklært hjernedød av et Webasto-verksted våren 2023. Den hadde da vært i bruk i ca. 4800 timer. Ikke en spesielt imponerende levetid, men det var dessverre ikke mulig å reparere den uten at det ville koste opp mot halvparten av hva en ny brenner ville koste oss. Vi bestemte oss derfor for å kjøpe en ny brenner med omtrent samme effekt som den gamle. Vi valgte også å bytte ut det gamle kontrollpanelet med et nytt av typen Webasto air top combi timer.
Installasjonen var relativt enkel, og det hele var unnagjort på noen få timer. Vi var veldig spente på hvordan den nye brenneren ville oppføre seg, og vi ble ikke skuffet. Vi opplevde en mye jevnere temperatur og et lavere strømforbruk. En Webasto EVO 40 er ikke billig, men vi synes likevel den var verdt hver eneste krone. Anbefales på det varmeste.

Her er noe jeg fant på internett.

Opplev ultimat komfort og effektivitet til lands og til vanns med våre avanserte varmeovner for bobiler og båter."

Når du er på veien eller ute på vannet i fritidskjøretøyet eller båten din, er komfort og effektivitet avgjørende. En viktig komponent som kan forbedre reisen din betraktelig, er et pålitelig varmeapparat. I dette blogginnlegget presenterer vi våre avanserte varmeovner for bobiler og båter, som er designet for å gi stillegående drift, minimere strøm- og drivstofforbruket og tilpasse seg ulike høyder for en optimal opplevelse, enten du er på tur på land eller seiler på havet.

Stillegående og effektiv drift

Våre varmeovner er konstruert for å være stillegående samtidig som de bruker minimalt med strøm og drivstoff. Dette sikrer ikke bare et fredelig og komfortabelt miljø i bobilen eller båten, men hjelper deg også med å spare energikostnader på reisen.

Fleksible installasjonsalternativer

Vi vet at alle bobiler og båter er unike, og derfor tilbyr vi flere installasjonsalternativer for å dekke dine spesifikke behov. Du kan velge å montere varmeapparatet utvendig, i dobbeltgulvet eller inne i kjøretøyet eller båtens kabin, noe som gjør det mulig å tilpasse det til din planløsning og design.

Teknologi for høydemåling

En av de mest fremtredende egenskapene til våre varmeovner er den integrerte høydesensoren. Denne sensoren overvåker og justerer kontinuerlig forbrenningsprosessen for å sikre optimal ytelse selv i høyder på opptil 2 200 meter. Dette er spesielt viktig ettersom større høyder ofte betyr lavere lufttrykk og lavere oksygenforhold, forhold som våre varmeovner er godt rustet til å håndtere.

Air Top Evo-modeller med innebygd lufttrykksensor

Air Top Evo-modellene våre har en innebygd lufttrykksensor som standard. Denne sensoren forbedrer effektiviteten og ytelsen til varmeovnene våre ytterligere, noe som gjør dem til et pålitelig valg for bobilen din.

Automatisk høydejustering

Air Top Evo 40-modellen har automatisk høydejustering, noe som gjør at den kan brukes helt opp til imponerende 5500 meter over havet. Enten du utforsker fjellterreng, navigerer gjennom høytliggende pass eller seiler gjennom fjerne farvann, sørger denne funksjonen for at varmeapparatet fungerer optimalt og gir jevn varme i alle omgivelser.

Skreddersydde sett for bobiler og båter

Vi forstår at bobil- og båtentusiaster har unike behov. Derfor har vi utviklet spesifikke sett som er skreddersydd for å oppfylle kravene i begge markeder. Når du velger vårt bobil- eller båtsett, er du garantert en tilfredsstillende opplevelse med følgende fordeler:

Ekstra støysvake applikasjoner: Våre sett inkluderer ekstra stillegående doseringspumper og vibrasjonsdempende braketter, noe som sikrer at varmeapparatet går stille, slik at du kan nyte fredelige netter enten du er på land eller til sjøs.

Lyddempere for eksos og luftinntak: Disse komponentene reduserer støyen ytterligere og sørger for at varmeapparatet fungerer diskret, noe som øker komforten på reisen.

Ekstern temperatursensor: Den eksterne temperatursensoren, som er obligatorisk for både bobiler og båter, bidrar til å opprettholde en behagelig temperatur i kjøretøyet eller båtens kabin, uavhengig av ytre forhold.

Rask og enkel installasjon: Vi har omorganisert settene våre og inkludert detaljerte installasjonsoversikter for å gjøre installasjonsprosessen rask og enkel, slik at du kan legge ut på eventyr med minimalt bryderi.

Opplev det ypperste innen varmekomfort og effektivitet til lands og til vanns med våre avanserte varmeovner. Enten du kjører bobil på heltid, er en dedikert seiler eller liker å dra på tur av og til, er våre varmeovner designet for å forbedre reisen din, og gir varme, stillegående drift og tilpasningsevne til ulike høyder, enten du cruiser på land eller seiler på havet. Velg pålitelighet, velg komfort, velg våre varmeovner for bobiler og båter til ditt neste eventyr.

Her er en link som kan være nyttig EVO 40 sammenligning

Andre oppgraderinger

Saltvannspumpe

Vi tilbringer de fleste dagene enten for anker eller ligger på brygger og kaier uten tilgang til landstrøm. I utgangspunktet er det tre ting vi hele tiden må passe på, og det er strøm, vann og mat. Når det gjelder Argo, har denne båten en vanntank på 150 liter, en helt grei vanntank med tanke på at det er en båt på under 10 meter. For å forlenge antall dager med ferskvann i tankene har vi to 20-liters kanner med ferskvann på dekk. Det betyr at vi klarer oss godt noen dager ekstra. En av de tingene vi sløste unødvendig mye ferskvann på, var å skylle oppvasken før selve oppvasken. For å spare ferskvann på dette monterte vi en dobbeltvirkende sjøvannspumpe under benkeplaten og en enkel kran på siden av ferskvannskranen ved vasken. Så nå bruker vi bare fotpumpen når vi skal skylle oppvasken og andre ting. En fin detalj som forlenger tiden vi kan bruke uten å måtte fylle på ferskvann.

Rocna-ankeret vårt

Vi byttet ut det originale ankeret som var på båten da vi kjøpte den med et 15 kilos Rocna-anker. Vi er veldig fornøyd med ankeret. Noe av det vi likte da vi kjøpte ankeret, er papirmalene du kan skrive ut fra Rocnas nettside. Limer du disse på en papplate, får du et pappanker som du kan bruke til å sjekke hvor stort anker du egentlig har plass til. Vi hadde plass til et anker på 15 kg uten å måtte bygge om noe som helst.

Litt mer om Rocna som jeg fikk fra internett

Et Rocna-anker er en type anker som er kjent for sin effektivitet og pålitelighet. Rocna-anker er konstruert for å gi sikker feste til båter på ulike bunnforhold, inkludert sand, leire, gjørme og steinete grunn. De har en spesiell design med en kombinasjon av vektfordeling, skarpe svømmeføtter og en kraftig bøyning som gir optimalt grep og forhindrer at ankeret løsner fra bunnen. Rocna-anker er populære blant båteiere på grunn av sin pålitelighet og gode egenskaper under ulike værforhold.

Rocna-ankrene ble opprinnelig utviklet på New Zealand av Peter Smith, en skipsingeniør og seiler. De ble først introdusert på markedet tidlig på 2000-tallet.